Program

28. april 2022 - Sal 2

13:00

Målrettet bærekraft gjennom 20 år 
Tonje Kaada, Daglig leder, Øyafestivalen 

I 2019 ble Øyafestivalen kåret til verdens grønneste festival. Festivalen forteller hvordan de har jobbet helhetlig med bærekraft gjennom snart 20 år, hvordan de måler eget fotavtrykk og hvordan de jobber for å skape et positivt håndavtrykk.

Les mer

13:35

Tidenes klimaløft for kulturnorge 
Mads Astrup Rønning, Creative Director/Partner, Babusjka

I 2019 initierte filmselskapet Babusjka verktøyet Green Producers Club for reklamefilmbransjen. Initiativtager Mads Astrup Rønning forteller historien om hvordan et lite, privat initiativ innen reklamefilm vokste seg til å bli et forskningsbasert verktøy for hele kultursektoren for å kutte og måle CO2 avtrykk.

Les mer

13:55

Pause

Påfyll av frukt, nøtter og plantebasert is

14:05

Kortreiste medievalg og ansvarlig markedsføring 
Iselin Stensrud, Rådgiver og bærekraftsdirektør, Mindshare

Klimakrisen er vår tids største utfordring, men bærekraft er mer enn klima. For at vi skal kunne endre holdninger og handlinger er vi avhengig av et fredelig og inkluderende samfunn. Her spiller media og kommunikasjon en viktig rolle i formidling av fakta og vi som markedsførere har stor påvirkningskraft med våre budskaps- og medievalg. 

Iselin Stensrud vil belyse noen av de områdene hvor markeds- og kommunikasjonsavdelingen kan bidra til et mer bærekraftig medieøkosystem. Som markedsførere, enten i byrå, media eller i en bedrift, har vi som oppdrag å treffe riktig folk med riktig budskap for å utløse en handling, og få mest mulig igjen for pengene. Bedriftene de fleste av oss jobber i eller for har startet sin nullutslippsreise, og vi som jobber med kommunikasjonen må også gjøre vårt. 

Det kan handle om hvordan vi kommuniserer til målgruppen om denne reisen, eller påvirker dem til å ta det mest bærekraftige valget. På den andre siden bør vi også ta inn over oss at de budskaps- og medievalgene vi tar, har ringvirkninger ut over vår egen forretning. I innlegget skal vi belyse noen av de effektene.

Les mer

14:25

Bærekraftig personvern 
Erik Bugge, CEO, Kobler

At digital markedsføring er komplisert benyttes ofte som en unnskyldning for ikke å sette seg inn i hvordan kundenes persondata misbrukes. At konkurrenten benytter tvilsomme annonseprodukter fra gigantene, er heller ingen grunn til å bryte kundenes menneskerettigheter – kanskje snarere tvert om? Green Camp handler om bærekraft, og spesifikt om kommunikasjon av bærekraft. Men bør da ikke også kommunikasjonen av bærekraft være bærekraftig? 

De fleste annonseproduktene i markedet i dag baserer seg på sporing av enkeltindivid som bryter med retten til privatliv i Den europeiske menneskerettighetskonvensjonen (EMK) og mer spesifikt, General Data Protection Regulation (GDPR). I tillegg viser forskningsprosjektet carbolytics.org at så mye som 25% av internetts globale CO2-utslipp kan skyldes slik sporing.

Les mer

14:45

Verdien av å kommunisere grønt – til riktig tid
Peer Velde, Daglig leder, 3stepIT

Få selskaper hadde begynt arbeidet med bærekraft og sirkulærøkonomi i 1997. Men selskapet til Peer hadde det, de bare visste det ikke selv. Peer tar deg gjennom en spennende reise fra 1997 til i dag, der en virkelig kan se kroneverdien av å kommunisere bærekraft på gode måter. Stikkord er kommunikasjon til riktig tid, og en god dose tålmodighet. 

Det handler om effekten av markedsføring og hvordan selskapet gjennomgikk en transformasjon og endret seg fra å være et konservativt IT-finansieringsselskap til å bli et ledende selskap innen bærekraftig IT. På veien erfarte 3stepIT de økonomiske konsekvensene og de praktiske utfordringene som følger med bærekraft og sirkulærøkonomi. I dag holder det ikke å levere et bærekraftig produkt. Man må også leve som man lærer og det i seg selv kan være krevende. I en tid hvor grønnvasking kan få deg kansellert, er mange redde for ikke å være grønne nok.

Les mer

15:05

Pause

15:15

Bærekraftig kunst
Pål Dailey / Dino Serrao, kunstnere, Oslo Art Company 

På Green Camp får du oppleve noe av arbeidet til kunstnerne Pål Dailey og Dino Serrao inne på Klingenberg. Og du vil få stifte nærmere bekjentskap med de i et eget foredrag hvor de forteller hvordan de bruker kunst for å kommunisere et budskap relatert til bærekraft. 

Pål Daily er en 28 år gammel kunstner oppvokst i Larvik. Han har 2 lidenskaper her i livet; kunst og naturopplevelser. De siste årene har han utforsket ulike måte å kombinere disse på, sist med en serie verk laget med utgangspunkt i drivved han selv har samlet i fjæra. Serien ble første gang stilt ut i Stavern tidligere denne måneden, og han har tatt med seg deler av denne hit til oss. 

Dino Serrao er en 35 år gammel italiensk gatefotograf. De siste årene har han viet til sitt livsverk «People of the World». Med dette prosjektet ønsker han å vise at alle mennesker er vakre, uansett rase, alder eller sosial status. Dino reiser rundt i verden og tar bilder av tilfeldige mennesker han møter på sin vei. Bildene og video av prosessen deler han i sosiale medier. Dette har så langt gitt han bl.a. 2,2 mill følgere på Tik Tok og 354.000 på Instagram. I vinter så du han kanskje som gjest hos Lindmo på NRK.

Les mer

15:35

Avslutning sal 2

Programmet fortsetter i sal 1