Takk til alle som deltok på campen!
Takk til alle som deltok på campen!

Green Camp - konferansen for markedsføring og kommunikasjon av bærekraft.
28. april ble campen holdt på Klingenberg kino. En hel dag fylt med kunnskap for å gi drivkraft fremover i bærekraftsarbeidet. Med foredrag fra blant annet NRK, Schibsted, IKEA, Nortura og Øyafestivalen, samt workshop fra Awake, som ga veiledning, inspirasjon og verktøy i arbeidet med bærekraft og kommunikasjon. Campen ble ledet av Jenny Skavlan som konferansier.
Program
Dagen besto av et fullspekket program med foredrag og workshops fordelt på 3 saler på Klingenberg kino. Klikk deg inn på salene nedenfor for å se programoversikten.
I etterkant av foredragene var det After Camp i Polestar sine lokaler i Øvre Slottsgate 7 med musikk, fingermat og drikke, hvor samtalene fortsatte.
Lørdagsrådet
Lørdagsrådet
- en bærekraftspesial
Lørdagsrådet med Live Nelvik i spissen stilte opp med en bærekraftspesial. Rådgivere i panelet besto av Jonis Josef, Christian Lodgaard fra Flokk og Jenny Skavlan.
Der ble det spørsmål om bærekraftutfordringer på arbeidsplassen, hvordan håndtere vanskelige kollegaer, smugspising av burger når du egentlig er vegetarianer, og hvordan du skal håndtere at selskapet ditt bare later som de er opptatt av bærekraft. Og litt om mangel på toalettpapir.
Rådgiverne var klare for å ta opp alle slags problem.
Foredragsholdere

Per Espen Stoknes
Førsteamanuensis BI
Kommunikasjon som nøkkel til raskere omstilling
Per Espen Stoknes er TED Global Speaker, utdannet psykolog med doktorgrad i grønn økonomi og arbeider som førsteamanuensis og leder for BI Senter for Bærekraft og Energi. På Green Camp vil han fortelle hvordan bærekrafts-kommunikasjon kan være både en hindring og en nøkkel for raskere omstilling.
Nortura

Kjell S. Rakkenes,
Konserndirektør
Oppvask etter grønnvask
Mindshare

Iselin Stensrud,
Rådgiver og bærekraftsdirektør Mindshare
Kortreiste medievalg og ansvarlig markedsføring
3stepIT

Peer Velde,
Daglig leder
Verdien av å kommunisere grønt – til riktig tid
Stormberg

Hege Nilsen,
Daglig leder
Hvordan påvirker et verdisett omdømme og omsetning?
Stormbergs verdier er styrende for alt arbeidet de gjør, også innen kommunikasjon. Hos Stormberg er endring det eneste konstante, slik det også alltid vil være med bærekraft. Hege Nilsen forteller om hvordan de jobber med stegene og reisen, ikke bare målet – for å skape inspirasjon og endring. For Stormberg er kommunikasjon en viktig driver for endring.
IKEA

Siri Norhagen,
Country Sustainability Manager
Velkommen 2030
IKEA har som mål å bli 100% sirkulære og klimapositive innen 2030. Bærekraftsjefen for IKEA Norge kommer for å fortelle om hva de prioriterer på veien mot målet, og hvordan de snakker om dette til de mange menneskene.
Flokk

Christian Lodgaard / Marianne O. Møller,
SVP Products & Brands / VP Marketing
Bærekraft er vårt DNA
Det norske møbelkonsernet Flokk ansatte sin første miljøsjef på tidlig 90-tall, og har fulgt egne prinsipper for bærekraftig design og produktutvikling siden. På Green Camp forteller de hvordan dette arbeidet skalerer og kommunikasjonen blir utfordret, når produktene selges i over 80 land.
Kobler

Erik Bugge,
CEO
Bærekraftig personvern
At digital markedsføring er komplisert benyttes ofte som en unnskyldning for ikke å sette seg inn i hvordan kundenes persondata misbrukes. At konkurrenten benytter tvilsomme annonseprodukter fra gigantene, er heller ingen grunn til å bryte kundenes menneskerettigheter – kanskje snarere tvert om?
Klimaetaten, Oslo kommune

Julie Marie Følstad,
Klimapilot
Endre folks adferd
GPT

Mads Astrup Rønning,
Creative Director / Partner
Tidenes klimaløft for kultur-Norge
I 2019 initierte filmselskapet Babusjka verktøyet Green Producers Club for reklamefilmbransjen. Initiativtager Mads Astrup Rønning forteller historien om hvordan et lite, privat initiativ innen reklamefilm vokste seg til å bli et forskningsbasert verktøy for hele kultursektoren for å kutte og måle CO2 avtrykk.
NRK

Hilde Thoresen,
Bærekraftsjef
Den grønne trappen
I alle bransjer tas det nå grep for å sikre en mer bærekraftig framtid. NRK forteller om hvordan de har jobbet med det strategiske verktøyet den grønne trappen.
ØYA

Tonje Kaada,
Daglig leder
Målrettet bærekraft gjennom
20 år
I 2019 ble Øyafestivalen kåret til verdens grønneste festival. Festivalen forteller hvordan de har jobbet helhetlig med bærekraft gjennom snart 20 år, hvordan de måler eget fotavtrykk og hvordan de jobber for å skape et positivt håndavtrykk.
Schibsted

Britt Nilsen,
Bærekraftsjef
Bærekraft =
Business
Bærekraft er ikke noe du kan velge å jobbe med fremover. Det kommer til å være en forutsetning for å drive virksomhet og tjene penger. Schibsted forteller om hvordan de jobber med interne påvirkere og ekstern kommunikasjon av bærekraft.
Orkla

Ingrid Håvik
Produktsjef
NATURLI’s plantebaserte reise
NATURLI’ fra Orkla har satset på å involvere forbrukere i alt fra produktutvikling, til kommunikasjon og aktiviseringstiltak. Markedssjef for NATURLI’ forteller hvordan de har gått frem, lært underveis og brukt forbrukerinvolvering til å bygge preferanse til merket.
Polestar

Kristin Fjeld,
Kommunikasjonssjef
I åpenhetens navn
100% elektrisk er ikke nok og Polestar skal innen 2030 lage en bil som ruller ut fabrikkporten med et karbonfotavtrykk på 0. På veien dit tror selskapet på full åpenhet rundt utslipp, metodikk og fremgang. Åpenhet driver frem bedre løsninger sammen med andre og gjør det enklere for kundene ta kjøpsbeslutninger som faktisk er mer bærekraftige.
Team Tomorrow

Nicolai Mathiesen/Hanne-Lene Dahlgren,
Daglig leder / Bærekraftsjef
Grønn påvirkningskraft
Hvordan får du folk til å endre vaner? Du får med deg folka de lytter til. Mange influensere har sterke kommunikasjonsevner og når viktige målgrupper. Så hvordan kan vi bruke de kreftene for å få en grønnere fremtid? Team Tomorrow er landets første influenserbyrå som setter grønne krav til alle samarbeid. På Green Camp vil de dele hvordan de jobber med noen av landets høyeste og viktigste stemmer på laget.
Nortura

Kjell S. Rakkenes,
Konserndirektør
Oppvask etter grønnvask
Team Tomorrow

Nicolai Mathiesen/Hanne-Lene Dahlgren,
Daglig leder / Bærekraftsjef
Grønn påvirkningskraft
Hvordan får du folk til å endre vaner? Du får med deg folka de lytter til. Mange influensere har sterke kommunikasjonsevner og når viktige målgrupper. Så hvordan kan vi bruke de kreftene for å få en grønnere fremtid? Team Tomorrow er landets første influenserbyrå som setter grønne krav til alle samarbeid. På Green Camp vil de dele hvordan de jobber med noen av landets høyeste og viktigste stemmer på laget.
Polestar

Kristin Fjeld,
Kommunikasjonssjef
I åpenhetens navn
100% elektrisk er ikke nok og Polestar skal innen 2030 lage en bil som ruller ut fabrikkporten med et karbonfotavtrykk på 0. På veien dit tror selskapet på full åpenhet rundt utslipp, metodikk og fremgang. Åpenhet driver frem bedre løsninger sammen med andre og gjør det enklere for kundene ta kjøpsbeslutninger som faktisk er mer bærekraftige.
Stormberg

Hege Nilsen,
Daglig leder
Hvordan påvirker et verdisett omdømme og omsetning?
Stormbergs verdier er styrende for alt arbeidet de gjør, også innen kommunikasjon. Hos Stormberg er endring det eneste konstante, slik det også alltid vil være med bærekraft. Hege Nilsen forteller om hvordan de jobber med stegene og reisen, ikke bare målet – for å skape inspirasjon og endring. For Stormberg er kommunikasjon en viktig driver for endring.
ØYA

Tonje Kaada,
Daglig leder
Målrettet bærekraft gjennom
20 år
I 2019 ble Øyafestivalen kåret til verdens grønneste festival. Festivalen forteller hvordan de har jobbet helhetlig med bærekraft gjennom snart 20 år, hvordan de måler eget fotavtrykk og hvordan de jobber for å skape et positivt håndavtrykk.

Per Espen Stoknes
Førsteamanuensis BI
Kommunikasjon som nøkkel til raskere omstilling
Per Espen Stoknes er TED Global Speaker, utdannet psykolog med doktorgrad i grønn økonomi og arbeider som førsteamanuensis og leder for BI Senter for Bærekraft og Energi. På Green Camp vil han fortelle hvordan bærekrafts-kommunikasjon kan være både en hindring og en nøkkel for raskere omstilling.
Kobler

Erik Bugge,
CEO
Bærekraftig personvern
At digital markedsføring er komplisert benyttes ofte som en unnskyldning for ikke å sette seg inn i hvordan kundenes persondata misbrukes. At konkurrenten benytter tvilsomme annonseprodukter fra gigantene, er heller ingen grunn til å bryte kundenes menneskerettigheter – kanskje snarere tvert om?
Klimaetaten, Oslo kommune

Julie Marie Følstad,
Klimapilot
Endre folks adferd
NRK

Hilde Thoresen,
Bærekraftsjef
Den grønne trappen
I alle bransjer tas det nå grep for å sikre en mer bærekraftig framtid. NRK forteller om hvordan de har jobbet med det strategiske verktøyet den grønne trappen.
IKEA

Siri Norhagen,
Country Sustainability Manager
Velkommen 2030
IKEA har som mål å bli 100% sirkulære og klimapositive innen 2030. Bærekraftsjefen for IKEA Norge kommer for å fortelle om hva de prioriterer på veien mot målet, og hvordan de snakker om dette til de mange menneskene.
Flokk

Christian Lodgaard / Marianne O. Møller,
SVP Products & Brands / VP Marketing
Bærekraft er vårt DNA
Det norske møbelkonsernet Flokk ansatte sin første miljøsjef på tidlig 90-tall, og har fulgt egne prinsipper for bærekraftig design og produktutvikling siden. På Green Camp forteller de hvordan dette arbeidet skalerer og kommunikasjonen blir utfordret, når produktene selges i over 80 land.
Orkla

Ingrid Håvik
Produktsjef
NATURLI’s plantebaserte reise
NATURLI’ fra Orkla har satset på å involvere forbrukere i alt fra produktutvikling, til kommunikasjon og aktiviseringstiltak. Markedssjef for NATURLI’ forteller hvordan de har gått frem, lært underveis og brukt forbrukerinvolvering til å bygge preferanse til merket.
GPT

Mads Astrup Rønning,
Creative Director / Partner
Tidenes klimaløft for kultur-Norge
I 2019 initierte filmselskapet Babusjka verktøyet Green Producers Club for reklamefilmbransjen. Initiativtager Mads Astrup Rønning forteller historien om hvordan et lite, privat initiativ innen reklamefilm vokste seg til å bli et forskningsbasert verktøy for hele kultursektoren for å kutte og måle CO2 avtrykk.
Mindshare

Iselin Stensrud,
Rådgiver og bærekraftsdirektør Mindshare
Kortreiste medievalg og ansvarlig markedsføring
Schibsted

Britt Nilsen,
Bærekraftsjef
Bærekraft =
Business
Bærekraft er ikke noe du kan velge å jobbe med fremover. Det kommer til å være en forutsetning for å drive virksomhet og tjene penger. Schibsted forteller om hvordan de jobber med interne påvirkere og ekstern kommunikasjon av bærekraft.
3stepIT

Peer Velde,
Daglig leder
Verdien av å kommunisere grønt – til riktig tid
Workshop
På Green Camp var det en rekke foredrag gjennom hele dagen i to saler. I tillegg fikk de påmeldte muligheten til å delta på Awake sin workshop om kommunikasjon av bærekraft.
Hvordan kommunisere bærekraft?
Endelig kan dere få hjelp til å finne retningen på deres bærekraftkommunikasjon! Awake tar dere med på en reise der målet er å få en bedre forståelse for hvordan dere kan formidle deres bærekrafthistorie.
Sammen går vi igjennom lekne oppgaver hvor dere får hjelp til å prioritere deres budskap, finne deres hjertesak og løfte opp det unike med deres bærekraftarbeid. I tillegg får dere innsikt i hva som er viktig å tenke på når det gjelder kommunikasjon av bærekraft.
– Hvordan kan dere skape engasjement?
– Hvordan kan dere trygge prosessen og unngå grønnvasking?
– Hvordan kan dere snakke om utfordringene?
Få innblikk i et verktøy som dere enkelt kan ta med dere videre. Vi skal gi dere inspirasjon til å kommunisere bærekraft med stolthet.
Hvis du vil på Awake sin workshop, så ikke vær redd for å gå glipp av noe fra de andre salene. Vi gjør opptak av alle foredrag som du kan se i etterkant.
Awake, Camilla Elise Berg, Daglig leder / Marte Alstad Hansen, Kreativ leder
Takk for i år!
På Green Camp skapte vi god festivalstemning. Det ble en dag med inspirerende foredrag og workshops, digg mat og snacks gjennom hele dagen.
Takk til alle som kom og bidro på scenen, i salene og lokalene!

Våre samarbeidspartnere
![Logo Oslo kommune[12825]](https://nr17.no/wp-content/uploads/elementor/thumbs/Logo-Oslo-kommune12825-pe84cvwtev0j3t5g4hj5ijoai5t96tf9m44p53h0os.png)
![Logo MFO[12827]](https://nr17.no/wp-content/uploads/elementor/thumbs/Logo-MFO12827-pe84d2hoqp9jd2vw22dji00inuwtop5dz0p3i179dc.png)

![Logo Awake[12826]](https://nr17.no/wp-content/uploads/elementor/thumbs/Logo-Awake12826-pe84czo6675oe8zzij5nsiq4vpaq1lu6ymqn27bft8.png)





Våre sponsorer


![Logo-polestar[46]](https://nr17.no/wp-content/uploads/elementor/thumbs/Logo-polestar46-pkzh6eq02vm7tx6vtk50cp9kw0f9rnucbhgqvbvzq4.png)



![Farris_Core_Logo_Mono_PMS_Simple[28]](https://nr17.no/wp-content/uploads/elementor/thumbs/Farris_Core_Logo_Mono_PMS_Simple28-pn77dwejpn5v5c8tufozjdaomkdegwtj72zfnj6rki.png)
En hel dag med inspirasjon
Foredrag
Workshops
Digg mat
Green Camp ble arrangert av:
Nr.17
Tanja Schøien
Daglig leder/Rådgiver
tanja.schoien@nr17.no
+47 926 40 670
Berit Hushagen
Prosjektleder
berit.hushagen@nr17.no
+47 472 55 176

